Guvernul a adoptat, printr-o hotărâre, Strategia națională pentru prevenirea și combaterea violenței sexuale “SINERGIE” 2021-2030 și Planul de acțiuni pentru implementarea acestei strategii.
Documentul reprezintă o premieră pentru țara noastră și a fost elaborat la inițiativa Ministerului Muncii și Protecției Sociale, în coordonarea Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, fiind un pas important pentru viitor, dar și o dovadă că toate instituțiile cu atribuții în domeniu trebuie și pot să coopereze pentru a determina schimbări majore în ceea privește percepția factorilor de decizie, a autorităților, profesioniștilor și opiniei publice față de violența sexuală, care nu trebuie sa fie tolerată sub nicio formă.
Acest document cuprinde măsuri menite să diminueze evoluția negativă, respectiv creșterea cazurilor de violență sexuală și să prevină recidiva, în general prin acțiuni de consiliere a copiilor, fetelor, femeilor, dar și prin alte măsuri de sprijin și de îmbunătățire a intervenției profesioniștilor.
Palierele de intervenție reglementează măsuri specifice, care vizează copii, fetele, femeile, băieții și bărbații, cadrele didactice, profesioniștii și autoritățile publice centrale și locale, familiile și comunitățile, reprezentanții ONG-urilor și societatea, în general.
Concret, obiectivele specifice sunt structurate pe trei componente esențiale: prevenire primară, care cuprinde acțiunile și mijloacele care să împiedice apariției manifestărilor de violență sexuală; prevenire secundară, cu măsuri care să diminueze evoluția negativă sau creșterea cazurilor de violență sexuală și să prevină recidiva; prevenire terțiară, care se referă la măsurile ce au scopul de a combate violența sexuală și de a limita fenomenul. O atenție deosebită a fost acordată măsurilor privind violența cibernetică, fenomen tot mai des întâlnit și care afectează grav foarte multe persoane, în special femei.
Printre cele mai importante măsuri reglementate se află următoarele:
-
Formarea continuă a tuturor categoriilor de profesioniști relevante (cadre didactice, medici, psihologi, polițiști, judecători, procurori, asistenți sociali etc.), precum şi a reprezentanților ONG-urilor care activează în domeniu, pe tema prevenirii și combaterii violenței sexuale în toate formele sale, inclusiv a faptelor săvârșite în mediul cibernetic;
-
Elaborarea și aprobarea unui conținut educațional obligatoriu pentru învățământul de masă la toate nivelurile, adaptat în funcție de vârstă, pe tema prevenirii și combaterii abuzurilor sexuale de orice tip și din orice mediu, inclusiv online;
-
Acțiuni anuale de informare și conștientizare pe tema prevenirii și combaterii violenței sexuale adresate jurnaliștilor, bloggerilor și vloggerilor a căror activitate are impact asupra copiilor și adolescenților;
-
Analiza cadrului legislativ actual din perspectiva necesității asigurării siguranței în mediul online, a combaterii pornografiei, pornografiei din răzbunare, hărțuirii și șantajului privind difuzarea unor materiale cu conținut sexual;
-
Activități de informare a copiilor, tinerilor și părinților privind gestionarea pericolelor în legătură cu accesarea platformelor de socializare online;
-
Analiza privind necesitatea înființării unor servicii/compartimente de tip cyber patrol la nivelul poliției naționale;
-
Întărirea capacității serviciilor de sprijin pentru victimele infracțiunilor, servicii din cadrul DGASPC;
-
Sprijin psihologic adecvat pentru victimele violenței sexuale, prin programe de dezvoltare personală și prin identificarea unor modalități de suportare a costurilor psihoterapiei, cel puțin pentru un număr de ședințe;
-
Îmbunătățirea mijloacelor de identificare și de sancționare a agresorilor, prin acțiuni de formare continuă a polițiștilor (inclusiv operatorii 112 și poliția locală), a procurorilor și judecătorilor, cu privire la specificul traficului de persoane și al violenței sexuale și crearea unor structuri specializate în cadrul parchetului și poliției;
-
Îmbunătățirea colectării de date dezagregate pe sex și vârstă, relația cu agresorul, plângerile depuse și date despre soluționarea acestora.
Finanțarea necesară îndeplinirii măsurilor Strategiei naționale pentru prevenirea și combaterea violenței sexuale “SINERGIE” 2021-2030 se va realiza cu încadrarea în plafoanele de cheltuieli stabilite pentru anii următori.
Alte informații:
Datele statistice existente la nivelul Organizației Mondiale a Sănătății relevă faptul că, la nivel global, aproximativ 1 din 3 femei a fost supusă violenței fizice și/sau sexuale de către partenerul intim sau altă persoană. La nivelul Uniunii Europene statisticile evidențiază că 33% dintre femei au trecut prin situații de violență fizică sau violență sexuală, 22% dintre femei au suferit violență din partea unui partener, 55% dintre femei au trecut prin situații de hărțuire sexuală. În România, 30% dintre femei au fost victime ale violenței fizice sau sexuale după vârsta de 15 ani și 24% înainte de această vârstă.
Documentul adoptat sprijină punerea în aplicare parțială a normelor de transpunere a Directivei 2012/29/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor criminalității și de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului, în ceea ce privește necesitatea furnizării de servicii specializate victimelor violenței bazate pe gen, inclusiv victimelor violenței sexuale și creează cadrul adecvat pentru aplicarea acesteia.