Administrația Județeană a Finanțelor Publice Teleorman informează că potrivit prevederilor art. 148 din Codul de procedură fiscală, pentru stabilirea corectă a situaţiei fiscale a contribuabilului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentară.
Verificarea documentară constă în efectuarea unei analize de coerenţă a situaţiei fiscale a contribuabilului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal.
În situaţia în care, ca urmare a verificării documentare, organul fiscal constată diferenţe faţă de creanţele fiscale declarate de contribuabil, acesta înştiinţează contribuabilul despre constatările efectuate. Odată cu înştiinţarea, organul fiscal solicită şi documentele pe care contribuabilul trebuie să le prezinte în vederea clarificării situaţiei fiscale.
În cazul în care documentele solicitate nu au fost prezentate de contribuabil în termen de 30 de zile de la comunicarea înştiinţării sau documentele prezentate sunt insuficiente, organul fiscal stabileşte diferenţele de creanţe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere. Decizia de impunere este o decizie sub rezerva verificării ulterioare.
Persoanele competente pentru efectuarea verificării documentare sunt:
– funcţionarii publici cu atribuţii de inspecţie fiscală;
– funcţionarii publici din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală;
– funcţionarii publici cu atribuţii de verificare a situaţiei fiscale personale a persoanelor fizice (doar pentru impozitul pe venit).
Baza legală: Ordinul președintelui ANAF nr. 3632 din 5 octombrie 2020 privind stabilirea unor competenţe de efectuare a verificării documentare (Monitorul Oficial nr. 921 din 9 octombrie 2020).