La aproape un an de la momentul producerii accidentului feroviar de la Atârnați când un tren de călători a deraiat de pe șinele șerpuite, Agenția de Investigare Feroviară Română ( AGIFER) a publicat un raport al comisiei de investigare în care este prezentat firul evenimentelor și cauzele care au provocat deraierea celor două vagoane ale trenului IR 1596 compus din trei vagoane etajate și circula pe relația Craiova- București.
Momente de panică pentru călătorii aflați în trenul IR 1596
Accidentul a avut loc pe 11 iunie 2024, ora 16.24, în zona semnalului de intrare în stația Atârnați. Printre cei 200 de călători aflați în garnitura deraiată s-a instalat panica iar autoritățile au activat planul roșu de intervenție. La fața locului au fost alocate o mașină de stingere, un echipaj de descarcerare, 9 ambulanțe SMURD, o autospecială pentru transport victime multiple și două ambulanțe de la SAJ Teleorman. Trei persoane au avut nevoie de acordarea primului ajutor calificat. Două femei, de 72, respectiv 85 de ani, cu atac de panică, au primit primul ajutor, însă au refuzat transportarea la spital. O femeie, de circa 36 de ani, conștientă și cooperantă, care acuza dureri la spate, a primit ajutor medical calificat și a fost transportată la UPU Alexandria de către un echipaj SMURD. Călătorii au fost preluați de alte garnituri Regio pentru a-și continua deplasarea către București abia la ora 18.15, până atunci circulația fiind întreruptă total pe ambele fire.
Traverse putrede și neasigurate complet cu piatră spartă
Inspectorii de la AGIFER au constatat în cadrul investigațiilor că șepuirea șinei s-a produs din cauza traverselor putrede care în condiții de temperaturi ridicate nu au asigurat prinderea șinelor. Un alt factor critic al producerii accidentului a fost lipsa pietrei sparte de la capetele traverselor li ar fi contribuit la deplasarea șinelor. Potrivit invstigatorilor de la AGIFER și deficitul de personal care asigură mentenanta liniilor contribuie la producerea unor astfel de evenimente. Tot în raport se menționează ca Districtul nr.3 Roșiori Nord, care se ocupa de liniile din acesta zonă are un deficit de meseriași de 47 din totalul necesar de 65 de lucrători. Ultimele intervenții pe poțiunea de linie unde a avut loc accidentul feroviar s-au efectuat pe 28.06.2022, când linia a fost asigurată împotriva șerpuirii la 44 de grade, dar nu a mai fost adaptată la temperaturile pe șină din ultima perioadă care ajungeau la 48 de grade.
Foto AGIFER
Raportul de investigare al accidentului feroviar de la Atârnați publicat de AGIFER în urmă cu câteva zile are 39 de pagini și contine o mulțime de date tehnice specifice activității feroviare, grafice și imagini de la locul evenimentului pe care publicatia noastră l-a prezentat la momentul respectiv într-o transmisiune live.